100324 Dykning, Koh Ha

Äntligen!


Tillsammans med pappa, morbror och Henke åkte vi 07.30 iväg mot Saladan. Startdestinationen för dagens utflykt. Åka moppe i dryga 80 km/h med myggor smattrandes i ansiktet är en perfekt start på morgonen, när man behöver vakna till ordentligt.


Då jag inte dykt på närmare tre år (sist var 2007 på Thailands östra sida), fick jag börja med en såkallad “Refresher Course”, vilket i korta drag innebär, att man skriver ett prov på 25 frågor, för att kontrollera om man kommer ihåg det mest essentiella. Sedan, istället för ett renodlat “fundive” så får man repetera vissa grundläggande, dock viktiga övningar, såsom:

- Tömma masken på vatten. Lätt att masken tar in vatten, och för att kunna se någonting måste den då tömmas.
- Andas med sin dykkamrats (Buddys) reservregulator, om man skulle få slut på luft, eller utrustningen krånglar.
- Fenbalansering, bouyancy control. Det gäller att kunna utföra ett kontrollerat dyk.

De första tre minuterarna kändes det väldigt konstigt att vara under vattnet igen. Tungt att andas pga. av nervositet och ovana. Men det släppte fort, skönt! Efter att alla övningar var genomförda, utan några som helst problem fick vi simma iväg för beskåda den underbara natur som gömmer sig under ytan kring de fem öarna (koh= ö, ha= fem). Otroliga färger på så gott som varenda fisk och oändliga korallrev med tusentals olika livsformer, gör att det finns hur mycket som helst att fascineras över.


Höjdpunkterna, timmen under ytan:
“Banded Sea-Snake”, en svartvit randig orm, ca en meter lång, vars gift sägs kunna döda hundratals människor. Som tur är ger den sig inte gärna på dykare. Någon på båten sa att enda stället den kan hugga en människa på är huden mellan fingrarna. Alright. Med knutna nävar låg vi och flöt en halvmeter ifrån ormen, som ringlade sig runt i korallrevet utan att ens verka notera oss bubblande människor.

“Sea-turtle”, eller på svenska, havssköldpadda. Ca 1,5 m lång och en meter bred uppskattar jag den till. Mycket mer atletisk, snabbare simmare än vad åtminstone jag föreställt mig.


Samt en simtur in i en grotta, genom ett hål in till en annan. Första dyket i en grotta för min del. Riktigt coolt!



Otroligt härlig dag och på söndag ger vi oss ut på ytterligare dykäventyr!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Tur att inte jag var med när ormen kom, hade svimmat, skrikit, druknat kanske då :)

2010-03-25 @ 18:47:11
Postat av: Carro

Åhh! Hoppas ni fotade sköldpaddan!!!

2010-03-27 @ 07:18:37
URL: http://psychodelic-rainbow.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0