Songkran - Nyår i Thailand



Att klockan 00.00 smälla av sina bomber och granater för att ringa in det nya året är inget Thailändarna sysslar med. Istället utbryter ett massivt vattenkrig.


Jag måste erkänna att jag innan var ganska skeptisk till att denna typ av nyårsfirande, men efter att ha vaknat till en DJ’s perfekt komponerade nyårsmusik skrikandes ur ett gäng feta högtalare, precis utanför balkongen klockan 10.00, började jag sakteligen inse hur rolig dagen skulle bli.


Nyvaken knäppte jag en burk Singha, krigsmålade ansiktet, slängde mitt sproilans nya vattengevär över axeln och anslöt mig till den galna skaran nyårsfirare. Thailändare stod och dansade längst med hela gatan och sprutade vatten på alla förbipasserande. Stämningen var på topp!


Vattenkriget varade från tidig morgon till sen kväll och det fanns nog inte en torr människa på ön denna dag. Till och med den lokala brandkåren kom förbi en sväng och sprutade vatten på folkmassorna.




Utanför min balkong




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0